Hoppa till innehållet

Förbränningsanläggning

Med medelstor förbränningsanläggning menas de förbränningsanläggningar där anläggningseffekten är 1 megawatt eller högre, men högst 50 megawatt. Mer information om medelstora förbränningsanläggningar, anläggningseffekt och registreringsplikt hittar du hos Naturvårdsverket. Medelstora förbränningsanläggningar, Naturvårdsverkets webbplats Förordning med särskilda bestämmelser Sedan den 1 juni 2019 gäller förordning (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar. Grunden till den förordningen är ett direktiv från EU om begränsning av utsläpp till luft av vissa föroreningar. I förordningen framgår det att medelstora förbränningsanläggningar måste vara registrerade hos tillsynsmyndigheten. Det framgår även vilka begränsningsvärden som gäller och vilka kontroller som behöver göras av anläggningen. Bland annat ska en första mätning utföras inom fyra månader från registreringsdatum. Förordning (2018:471) om medelstora förbränningsanläggningar, Riksdagens webbplats Registreringsplikt för nya och befintliga anläggningar Nya anläggningar och anläggningar som tagits i drift den 20 december 2018 eller senare omfattas av registrerings­skyldigheten i förordningen omedelbart. En ny anläggning får inte tas i drift utan att vara registrerad. För anläggningar som togs i drift innan den 20 december 2018 gäller registreringsplikten enligt följande: * från och med den 1 januari 2024 för anläggningar med en anläggningseffekt högre än 5 megawatt * från och med den 1 januari 2029 för anläggningar med en anläggningseffekt som är högst 5 megawatt. E-tjänst för registrering Här kan du lämna information till miljö- och hälsoskyddsnämnden om en medelstor förbränningsanläggning.

Till kommunens sida

Du lämnar umea.app. Kommunens sida om det på umea.se.

Frågor?

Får vi räkna dig som besökare?

Säger du ja sparar vi ett slumpat nummer i en kaka i din webbläsare. Då kan vi räkna hur många olika personer som läser sidan, även när flera delar samma nätverk, som på ett kontor. Numret används bara till det, delas inte med någon och raderas ur vår logg efter 30 dagar. Säger du nej räknas besöket ändå, men utan nummer. Läs mer