Hoppa till innehållet

Köldmedier

Köldmedier är ämnen som ingår i alla kylar, frysar, luftkonditioneringar och värmepumpar. Om du har en verksamhet där det finns utrustningar som innehåller köldmedier ska du se till att de kontrolleras inom rätt tidsintervall. Du ska också lämna in en årsrapport varje år till Miljö- och hälsoskydd om det finns köldmedier motsvarande 14 ton koldioxidekvivalenter eller mer i din anläggning. Årsrapporten för föregående år ska lämnas in till Miljö- och hälsoskydd senast 31 mars. Regeländringar 2026 Sedan 1 januari 2025 är det förbjudet att fylla på kylutrustning med nytt köldmedium som har GWP (uppvärmnings­potential) på 2 500 eller mer. Det har funnits ett liknande förbud tidigare men det har bara gällt större utrustningar. Det nya förbudet gäller alla utrusningar oavsett storlek. Från och med 1 januari 2026 har förbudet utvidgats till att även gälla värmepumpar. Sedan den 11 mars 2024 omfattas fler ämnen än tidigare av krav på läckagekontroll. Utrustning som innehåller F-gaser av typen HFO ska kontrolleras om utrustningen innehåller minst 1 kilogram av ämnet. Informationsplikt vid nyinstallation eller konvertering Du behöver informera Miljö- och hälsoskydd i god tid innan arbete påbörjas: * vid nyinstallation av kylutrustning på 14 ton koldioxidekvivalenter eller mer * vid konvertering av kylutrustning på 14 ton koldioxidekvivalenter eller mer. Använd gärna e-tjänsten som finns nedan. Tänk på att du i möjligaste mån ska välja det köldmediealternativ som har lägst effekt på klimatet. I samband med installation eller uppstart av utrustningar som innehåller 5 ton koldioxidekvivalenter eller mer ska installationskontroll genomföras.

Till kommunens sida

Du lämnar umea.app. Kommunens sida om det på umea.se.

Frågor?

Får vi räkna dig som besökare?

Säger du ja sparar vi ett slumpat nummer i en kaka i din webbläsare. Då kan vi räkna hur många olika personer som läser sidan, även när flera delar samma nätverk, som på ett kontor. Numret används bara till det, delas inte med någon och raderas ur vår logg efter 30 dagar. Säger du nej räknas besöket ändå, men utan nummer. Läs mer